پس از يادگيري اينترفيسها و قراردادها، قدم بعدي در C# آشنايي با اکشنها، Delegates و رويدادها (Events) است. اين مفاهيم به شما امکان ميدهند برنامههاي پويا و واکنشگرا طراحي کنيد و کنترل اجراي متدها را به صورت انعطافپذير مديريت کنيد.
Delegates در C#
تعريف Delegate
Delegate يک نوع دادهاي است که به متدها اشاره ميکند و ميتوان آن را به عنوان يک مرجع به متدها استفاده کرد. Delegates امکان فراخواني چند متد را از طريق يک مرجع فراهم ميکنند.
نمونه Delegate ساده
delegate void GreetDelegate(string name);
class Program
{
static void SayHello(string name)
{
Console.WriteLine("سلام " + name);
}
static void Main()
{
GreetDelegate greet = SayHello;
greet("Ali"); // خروجي: سلام Ali
}
}
Events در C#
تعريف Event
Event يک سازوکار براي اطلاعرساني به ساير بخشهاي برنامه هنگام وقوع يک رخداد خاص است. Events معمولاً با Delegates ترکيب ميشوند تا واکنشهاي دلخواه اجرا شوند.
نمونه Event ساده
class Button
{
public event Action Clicked;
public void Click()
{
if (Clicked != null)
Clicked.Invoke();
}
}
class Program
{
static void Main()
{
Button btn = new Button();
btn.Clicked += () => Console.WriteLine("دکمه کليک شد!");
btn.Click(); // خروجي: دکمه کليک شد!
}
}
مزاياي استفاده از Delegates و Events
کنترل انعطافپذير اجرا
با Delegates و Events ميتوان متدها را به صورت پويا فراخواني کرد و رفتار برنامه را بر اساس رخدادهاي مختلف تغيير داد.
کاهش وابستگيها
استفاده از اين مفاهيم باعث ميشود بخشهاي مختلف برنامه مستقل باشند و قابليت نگهداري و توسعه برنامه افزايش يابد.
تمرين عملي
ايجاد چند Delegate و Event
چند Delegate و Event تعريف کنيد و با فراخواني آنها عملکردهاي مختلف را مشاهده کنيد. به عنوان مثال، براي دکمهها، تايمرها يا پردازش دادهها Event تعريف کنيد.
ادغام با کلاسها و اينترفيسها
Delegates و Events را با کلاسها و اينترفيسها ترکيب کنيد تا برنامههاي پويا و واکنشگرا بسازيد و تجربه عملي خود را افزايش دهيد.
ادامه مسير يادگيري C#
منابع آموزشي
براي يادگيري عميق و کاربردي Delegates و Events در C# ميتوانيد از سايت LearnDun استفاده کنيد. دوره آموزش و يادگيري C# از مقدماتي تا پيشرفته مسير کامل شما را تا سطح حرفهاي همراهي ميکند.
جمع بندي
Delegates و Events ابزارهاي قدرتمند براي طراحي برنامههاي پويا و واکنشگرا در C# هستند. با يادگيري نحوه تعريف، پيادهسازي و استفاده از آنها ميتوانيد برنامههاي انعطافپذير، ماژولار و قابل توسعه بنويسيد.



دیدگاه و پرسش