پس از يادگيري وراثت و چندريختي، گام بعدي در برنامه نويسي شيءگرا در C# آشنايي با اينترفيسها و قراردادها (Interfaces) است. اينترفيسها به شما امکان ميدهند کلاسها را بر اساس قرارداد مشخصي طراحي کنيد و انعطافپذيري برنامه را افزايش دهيد.
اينترفيس در C#
تعريف Interface
اينترفيس يک قرارداد است که کلاسها ميتوانند آن را پيادهسازي کنند. اين قرارداد شامل متدها و ويژگيهايي است که کلاس ملزم به پيادهسازي آنها است. با استفاده از اينترفيسها ميتوان وابستگيها را کاهش داد و کدهاي قابل تست و ماژولار نوشت.
نمونه اينترفيس ساده
interface IAnimal
{
void Speak();
}
پيادهسازي اينترفيس در کلاس
class Dog : IAnimal
{
public void Speak()
{
Console.WriteLine("سگ پارس مي کند");
}
}
class Cat : IAnimal
{
public void Speak()
{
Console.WriteLine("گربه ميو ميو مي کند");
}
}
مزاياي استفاده از اينترفيسها
ايجاد قرارداد مشخص
اينترفيسها باعث ميشوند هر کلاس که اين قرارداد را پيادهسازي ميکند، مجموعهاي از متدها را با همان نام و امضا داشته باشد و سازگاري برنامه حفظ شود.
انعطافپذيري و چندريختي
با استفاده از اينترفيسها ميتوانيد متدهاي کلاسهاي مختلف را از طريق يک مرجع مشترک فراخواني کنيد و Polymorphism را اعمال کنيد.
نمونه استفاده با ليست
List<IAnimal> animals = new List<IAnimal>();
animals.Add(new Dog());
animals.Add(new Cat());
foreach (var animal in animals)
{
animal.Speak();
}
// خروجي:
// سگ پارس مي کند
// گربه ميو ميو مي کند
تمرين عملي
تعريف اينترفيسهاي کاربردي
چند اينترفيس براي موجودات مختلف يا ابزارهاي برنامه ايجاد کنيد و سپس کلاسهايي بسازيد که آنها را پيادهسازي کنند. عملکرد متدها را تست کنيد.
ادغام با کلاسها و وراثت
ميتوانيد اينترفيسها را با کلاسهاي پايه و وراثت ترکيب کنيد تا برنامههاي پيچيده و قابل توسعه بسازيد.
ادامه مسير يادگيري C#
منابع آموزشي
براي يادگيري عميق مفاهيم شيءگرا و اينترفيسها در C# ميتوانيد از سايت LearnDun استفاده کنيد. دوره آموزش و يادگيري C# از مقدماتي تا پيشرفته مسير کامل شما را تا سطح حرفهاي همراهي ميکند.
جمع بندي
اينترفيسها ابزار قدرتمند برنامه نويسي شيءگرا در C# هستند. با يادگيري نحوه تعريف و پيادهسازي آنها ميتوانيد برنامههاي ماژولار، انعطافپذير و قابل توسعه بنويسيد و وابستگيها را کاهش دهيد.



دیدگاه و پرسش