تصویر دیفالت دوره های بدون تصویر
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 2 دقیقه

کلاس‌ها و اشیاء در C# برای برنامه نویسی شیءگرا

پس از يادگيري توابع و متدها، قدم بعدي در C# آشنايي با کلاس‌ها و اشياء است. کلاس‌ها و اشياء ابزار اصلي برنامه نويسي شيءگرا هستند و به شما امکان مي‌دهند داده‌ها و رفتارها را به صورت سازماندهي شده مديريت کنيد.

کلاس در C#

تعريف کلاس

کلاس يک قالب يا Blueprint براي ايجاد اشياء است. در کلاس مي‌توان ويژگي‌ها (Properties) و رفتارها (Methods) تعريف کرد.

نمونه کلاس ساده

class Person
{
    public string Name;
    public int Age;

    public void Greet()
    {
        Console.WriteLine("سلام، من " + Name + " هستم");
    }
}

ايجاد شيء از کلاس

Person p1 = new Person();
p1.Name = "Ali";
p1.Age = 25;
p1.Greet(); // خروجي: سلام، من Ali هستم

ويژگي‌ها و متدها

ويژگي‌ها (Properties)

ويژگي‌ها براي نگهداري داده‌هاي يک شيء استفاده مي‌شوند و مي‌توانند مقادير خواندني يا نوشتني داشته باشند.

متدها (Methods)

متدها رفتار شيء را تعريف مي‌کنند و مي‌توانند عملياتي روي ويژگي‌ها انجام دهند يا خروجي توليد کنند.

نمونه متد با پارامتر

public void SetAge(int age)
{
    Age = age;
}

p1.SetAge(30);

مزاياي استفاده از کلاس و شيء

سازماندهي کد

کلاس‌ها به شما کمک مي‌کنند برنامه خود را به واحدهاي منطقي تقسيم کنيد و فهم و نگهداري آن را آسان‌تر کنيد.

بازاستفاده و توسعه پذيري

با تعريف کلاس‌ها مي‌توان اشياء مشابه را ايجاد کرد و بدون تکرار کد، برنامه را توسعه داد.

تمرين عملي

ايجاد چند شيء

چند شيء از کلاس Person ايجاد کنيد و ويژگي‌ها و متدهاي آن‌ها را تست کنيد تا با عملکرد کلاس و اشياء آشنا شويد.

ادغام با متدها و ليست‌ها

مي‌توانيد اشياء را در ليست‌ها ذخيره کرده و با حلقه‌ها آن‌ها را پيمايش کنيد و عملکردهاي مختلف را روي آن‌ها اجرا کنيد.

ادامه مسير يادگيري C#

منابع آموزشي

براي يادگيري اصولي و ساختارمند برنامه نويسي شيءگرا در C# مي‌توانيد از سايت LearnDun استفاده کنيد. دوره آموزش و يادگيري C# از مقدماتي تا پيشرفته مسير کامل شما را تا سطح حرفه‌اي همراهي مي‌کند.

جمع بندي

کلاس‌ها و اشياء پايه برنامه نويسي شيءگرا در C# هستند. با يادگيري نحوه تعريف کلاس، ايجاد شيء، استفاده از ويژگي‌ها و متدها مي‌توانيد برنامه‌هايي سازماندهي شده، قابل توسعه و حرفه‌اي بنويسيد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

0  از  0  رای

1404/09/30
  • 0
  • 0
محمدمهدی بهارلو

مدرس و برنامه‌نویس فول‌استک با چند سال تجربه در طراحی و توسعه وب‌سایت‌ها و پروژه‌های نرم‌افزاری. در «آموزش دون» تلاش می‌کنم تجربیات عملی خودم را در قالب آموزش‌های کاربردی و پروژه‌محور با شما به اشتراک بگذارم تا یادگیری برنامه‌نویسی را ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر تجربه کنید.

دیدگاه و پرسش

هیچ دیدگاهی برای این آموزش ثبت نشده است.